Biotechnology تكنولوجيا حيوية (1)


"تم تعديل المقال في 30 أبريل 2010

من أكثر ما أخشى من الأسئلة الآن السؤال التالى:
- فى أيّة كلية تدرُسين؟
ليس ذلك لأننى أتبرأ من كليتى أو أخجل منها أو لا أحبها -فأنا على العكس تمامًا- بل إننى لا أتخيل نفسى فى أى كلية سواها و أحمد الله كثيراً أن هدانى إليها..
و أعتقد أنه لا داعي أساسًا لأن يفخر أحدهم أو يخجل من مجال تخصصه لأننا جميعًا نكمل بعضنا البعض و لكل منا دور مهم عليه أن يتقنه أينما وضعه الله..

السبب هو أن عملية شرح طبيعة كليتى عسيرة الفهم إلى حد ما بالنسبة للبعض و لا أقول ذلك لأننى عبقرية أدرس ما لا يدرسه أحد و لكن لأن المجال جديد جدًا على أسماعنا جميعًا..

مازال أبى معترضًا على تواجدي فى تلك الكلية ذات المستقبل غير المضمون حتى الآن فى رأيه فقط لأنه لم يسمع بمن دخلها من قبل ..

سألتنى مرة الحاجة أم طلعت جارة جدتى عما أدرس، و كذلك سألنى سائق الميكروباص الفضولى كبير السن أضف إلى ذلك سؤال أقربائي الدائم ولم أستطع الإجابة بشيء محدد لهم و يكون قريب على الأذهان في نفس الوقت..

يسألنى العديد من زملائى و معارفى في مثل سني طيلة الوقت وهؤلاء أحاول قدر الإمكان أن أوصل لهم الفكرة و أنجح بعد عُسر فى الغالب و تلحقنى بعدها نظرات الاستغراب و ربما الاحتقار كذلك على قرارى الغبى..

المشكلة الأكبر عندما أحاول شرح الموضوع لطالب كلية علمية و طبية ولا يفهم ،يثير حنقي كثيراً ذلك النوع من الطلبة- فى الكليات العلمية خاصًة - الذين لا تتجاوز معلوماتهم عن الدنيا منهاج الدراسة بالكلية..

لذا أفضل أن أقول حتى إشعار آخر: أدرس فى كلية العلوم ،أو أدرس التحاليل الطبية و أمرى إلى الله.. أحيانًا أقول أنني أدرس الأمراض الوراثية لكن هذا تفسير غير مقنع حتى لي شخصيًا..

لكننى الآن بصدد أن أن أشرح لكم الموضوع بلا نقصان حتى تصل الفكرة إلى الجميع..

*********************
حسنًا ، لنبدأ دون إطالة فى المقدمة أكثر من ذلك..
أنا أدرس :
التكنولوجيا الحيوية..

هذا هو إسم كليتى بالفعل ، هيا بنا لنتعرف معًا على معنى ذلك المصطلح أولاً :

تكنولوجيا حيوية

Biotechnology
Technology based on biology, especially when used in agriculture, food science, and medicine
The United Nations Convention on Biological Diversity defines biotechnology as
Any technological application that uses biological systems, living organisms, or derivatives thereof, to make or modify products or processes for specific use

يوجد عدد كبير من التعريفات الخاصة بالتكنولوجيا الحيوية و هذا من أكثرها شيوعًا..

بإمكانكم أن تطالعوا المقال الرئيسى عن الفرع في ويكيبيديا:
http://en.wikipedia.org/wiki/Biotechnology

ما سبق كان نقلاً مباشراً دون أى إضافة منى حتى نكون على أرضية علمية مضمونة..

إذا كنت لم تفهم شيئًا أو لم تستفد الكثير من كل هذا العك العلمى ، إذا كنت غير متخصص و ترغب في معرفة المزيد عن هذا المجال تعال معي لنفهم سويًا بلغتنا الأم..
اللغة العربية..

التالي هو تلخيص بسيط كتبته بنفسى لما فهمته أنا حتى الآن عن التكنولوجيا الحيوية و مما أخبرني عنه أساتذتي..

وقد قمت بفضل الله بنقل أجزاء منه إلى المقالة العربية عن التكنولوجيا الحيوية بالويكيبيديا التى لم أجد فيها ما يفيد كالعادة فى مجال متقدم كهذا لأننا لا نملك فى هذه الأشياء اسمًا..
انتظرونا في المقالات القادمة :)

تعليقات

‏قال جوسيان
هو مش البوست دا كان منشور قبل كده ؟

ولا دا واحد تاني بس بنفس المعني ؟
‏قال آلام وآمال
منتظرك وربنا يعينك ويوفقك لما يحب ويرضى
كل عام وانتي بخير بإذن الله ورمضان مبارك علكي وعلى كل الأسرة
:)
‏قال عمرو فكرى
انتى كل ده بتكتبى يا الشيماء؟؟؟؟
‏قال جـيـداءGaida
جوسيان:
لا ده واحد تانى الاول كنت بس بثبت فيه انى دخلتها و ما شرحتش
اما دول هشرح فيهم بالتفصيل يعنى ايه تكنولوجيا حيوية..

الام و امال:
اهلا بيك بقالك كتير مش بتيجى هنا..
اللهم أمين و اياك ان شاء الله و كل عام و انت بخير :)

عمرو فكرى:
انا كاتباه من شهر يونيو تقريبا بس مستنية اما الناس تشوف ده الاول عشان ما يبقاش كتير على اللى بيكسلوا يقروا زيى و كمان انا مش بلحق و الله ادخل انترنت كتير..
‏قال catroz
تقريبا اول حاجه سالتك عليها لما شفتك انتى فى ايه او بتدرسى ايه

دراستك شكلها ممتع اوى على فكرة
عموما ربنا يكرمك يارب و تاخدى جايزة نوبل بجد فى سنه 2000 و حاجه

انتى من العقول اللى تستاهلى حاجه زى كده بجد :)
‏قال جـيـداءGaida
كاتروز

تقريبا اول تعليق منك عندى :)
مش ناسية ابدا اليوم اللى اتقابلنا فيه
ده

ربنا يكرمك يا كاتروز ، و الله انا ما استاهل نص كلامك ده..
‏قال le noir…
لو فرضنا مثلا مثلا إن المفروض بكرة حضرتك هتشتغلي
هيبقى إيه شغلك في مصر
حاليا
و لأي درجة في اهتمام
معلش عشان أحب أعرف خاصة إن دراستكم داخل في الطب
‏قال جـيـداءGaida
le noir
الصراحة مش عارفة اقرا اسمك لانى ماليش فى الفرنساوى-ان كان ده فرنساوى يعنى
و كنت افضل اننا نتعامل باسمائنا العربية..
المهم يعنى
هو ليه حضرتك بتفترض مثلا مثلا؟ انا بقى
أجزم انى هشتغل باذن الله ولو ببكالوريوس نانو تكنولوجي ! لان الشغل ده اولا واخرا نصيب و رزق لادخل لشهاة او واسطة فيه

انا ممكن اشتغل فى حاجات كتير جدا لا يسع المجال لذكرها حسب اللى هتخصص فيه ، ان شاء الله هكتب تدوينة قريبا عن مجالات العمل ((الواقعية)) فى مصر و خارج مصر
‏قال le noir…
لا لا لا لا لا لا
حضرتك فهمتيني غلط خاااالص
أنا مش قصدي إنه حاجة مش هتحصل
أنا قصدي إن دلوقتي في الثانية ده
مصر إيه مدى دخولها في مجال البيوتكنولوجي
يعني إيه المستوى اللي مصر فيه في المجال ده حاليا
‏قال جـيـداءGaida
حصل خير يا أخى ، مفيش مشاكل..
طيب ، انت سألت سؤال كبير و طويل هقولك على قد ما اقدر..
هو اصلا فى الغرب المجال متقدم جدا فى فروع معينة و مازال يحبو فى فروع اخرى..
بالنسبة لمصر بقى ، اكيد احنا لسه فى الطراوة مقارنة بالدول العربية كمان اللى بدأوا يقتحموا المجال بضراوة ومنهم السعودية و الأردن ..
احنا بدأنا شوية فى المجال الزراعى اكتر حاجة ، يعنى بدأوا يعملوا مصانع وقود حيوى و محاصيل معدلة وراثيًا و ينقلوا جينات و كدة ، عندك كمان زراعة الانسجة ..
و برضه فى تطور فى مجال تحاليل الDNA بالاضافة للتحاليل العادية فى المعامل المصرية..
غير كدة بقى قطاعات معينة فى الدولة مش مهتمة ومش عاوزة تفوق ، يعنى فى امكانية اننا ننتج انسولين هنا بامكانيات معقولة و هما لسه بيستوردوه من الدنمارك..
التصنيع الدوائى فى العالم المتقدم بقى بيعتمد اساسيا على التكنولوجيا الحيوية بس هنا برضه مش هاممهم..
لكن باقى الفروع من الاخر (مالناش فيها )..
انا عامة مش فارقة معايا لانى مش هعيش هنا فى مصر بقية حياتى..
ولو اشتغلت هنا هيبقى فى مشروعات بحثية او اكاديمية و خلاص..
‏قال M. Amin…
صحيح أنا ماليش في البيولوجي بس ماشي
أهو الواحد بيتعلم

بس أنا مش فاهم.. هو جامعة القاهرة فيها كلية بالإسم دة ولا دة قسم في كلية العلوم ولا إية ؟

حاجة جميلة جدا انك تدرسي المجال اللي حاباه.. حتى لو مالهوش شغل
ربنا يوفقك و تعملي أبحاثك الأكاديمية و إن شاء الله تقدري بكيفية ما بشكل أو بآخر حولي دة لتطبيق عملي
أعتقد بالتخطيط المنظم ممكن دة يحصل... لكن بالتأكيد حتعتمدي على نفسك في كل حاجة
لأن لو استنيتي الحكومة هي كمان حتستانكي
بس انتي على كوبري القبة في الشمس و هي حدايق القبة في الضل !

نايس بوست
حتابع باقي الأجزاء إن شاء الله
‏قال ¤¦¤ثلوج¤¦¤
علي فكره بقي يا شوشو انا امبارح اما قلتي لي هندس وراثيه فهمت طبيعه كليتك

يعني انا من الناس الي بتفهم بسرعه -_-

و البوست زود المعلومات بس يا قطتي..^_^
‏قال Anonymous…
انا متحمس جدا لتخصص البيو تكنولوجي لانه كما قال د زويل سيشهد طفرة علمية هائلة في السنين القادمة وانا خريج طب وفي معهد الاورام فيه ماستر للتكنولوجيا الحيوية وهسال عنه لانه التكنولوجيا الحيوية لها فروع كتير في الزراعة والصناعة والطب ولكن بصراحة اهمم الطب عشان البيو تك لاحمر بيبحث في علاج الامراض المستعصية وخصوصا الوراثية او غيرها وايضا بيبحث في علم الجينات الوراثية للعلاج او التشخيص او في استخدام البروتينات واللانزيمات في العلاج او التشخيص ايضا فالفكرة من البيو تك طبيا تعتمد علي تحوير الجينات او البروتينات او الانزيمات او المكونات الحيوية للخلية لخدمة العلاج لبعض الامراض الخطيرة والوراثية وايضا التشخيص لبعض الامراض وكمان علم البيو تك في علم العقارات مع الوقت سوف يقفز قفزات كبيرة في توفير علاج وادوية بالتكنولوجيا الطبية سوف تخدم الانسان احييك علي هذا التخصص وعلي عزيمتك
‏قال غير معرف…
هل ينفع لحد عنده 30 سنة وكان علمي علوم بالثانوية انه يدرس المجال ده في الجامعات الخاصة ولا ماينفعش
‏قال غير معرف…
وياتري التخصص ده صعب جدا وهل ممكن انهائه في 3 سنين
وهل سن 30 سنة يجعل الموضوع مستحيل وكيف لي ان اتفوق بالدراسة
‏قال غير معرف…
ينع طبعا يا استاذنا ممكن في الجامعات الخاصة في كلية اسمها تكنولوجيا حيوية اسأل عنها
‏قال Bassant El-sayyad
عندى سؤال لو سمحتى بعد التخرج تشتغلى ايه بالظبط وفييييييين ؟

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الأغذية المعدلة وراثيًا (1) Genetically Modified food

أمل جديد في علاج مرض وراثي عصبي بالخلايا الجذعية

Microbial Biotechnology التكنولوجيا الحيوية و الكائنات الدقيقة(1)