مقترحات شباب مصر للنهوض ببلدنا علميًا و إقتصاديًا_ سمر محمد

 في التدوينة السابقة أعلنت عن حملة توعية بالدور الفعال لمجال التكنوولجيا الحيوية في مصر و الوطن العربي في مرحلة ما بعد الأزمات و الثورات التي نعيشها الآن جميعًا..

بعد ذلك اقترحت ما يلي على صفحة التكنولوجيا الحيوية باللغة العربية على الفايس بوك  :

تكنولوجيا حيوية 
في رأيك كيف يمكن استخدام التكنولوجيا الحيوية في إعادة إعمار الدول العربية في مرحلة ما بعد الثورات و إعادة البناء؟
سوف نسمع آراءكم هنا و نجمعها كلها و نضعها في مقالة مع أسماء المقترحين و نقوم بنشرها.. :)



 و جاءني الرد من الصديقة الجديدة و العزيزة في نفس الوقت سمر محمد من المحلة الكبرى صاحبة التصاميم و الأعمال الفنية المتميزة و التي تجدونها هنا على مدونتها: 
http://www.sosa11sosa.blogspot.com/

أنقل هنا إقتراحات سارة كي يتشجع شبابنا المصري و العربي المهتم بمستقبل وطننا العربي العلمي و الإقتصاد على الإدلاء بأفكارهم أيضًا و سوف يتم نشرها تباعًا على المدونة و باقي صفحاتنا على الفايس بوك كي نوصلها لاحقًا إلى صناع القرار..




Samar Mohammed  
"ياريت العرب يحاولوا ينتجوا الأدوية بنفسهم زي الإنسولين ..لأن إستهلاكنا ليه كبير ولو أنشئت مراكز لتصنيعه هتوفر فرص عمل للكوادر اللي في المجال د داخل البلدان العربية ومش خارجها وهتوفر علينا الخساير بتعة الإستيراد"
ُ
"إستخدام التكنولوجيا الحيوية ...في مجال الزراعة ..خصوصا إن الزراعة كانت مهملة طول فترة حكم مبارك وحالتها متدهورة ..
لكن أنا متخوفة من الآثار الجانبية اللي بنسمع عنها لإستخدام الهندسة الوراثية في المحاصيل الغذائية ويا تري عندنا كوادر كفاية للعمل في المجال ده؟ ولاهنضطر نستورد خبرات برضه؟"

من الممكن الرجوع إلى مقالاتنا عن التكنولوجيا الحيوية الزراعية و الأغذية المعدلة وراثيًا و بخاصة هذا الرابط  بعنوان:
 
 
"وياريت نبتدي نستخدم التكنولوجيا الحيوية في إنتاج الأسمدة العضوية بدلا من الكيماوية.... للأسف نسبة أمية العاملين في فلاحة الأراضي مرتفعة ومايقدروش يحددوا إيه النسبة المضبوطة من السماد الكيماوي اللي  ماتسببلوش الأذي أو تسبب للي هيستهلك المحاصيل دي أضرار"

"للأسف عندنا في الوطن العربي أزمة في كيفية التخلص من الفضلات والمخلفات البشرية محتاجين نستخدم التكنولوجيا الحيوية في المجال ده.. "

"أنا نفسي أشوف التكنولوجيا الحيوية بتستخدم علي نطاق واسع في مجال الطب الشرعي عشان الجرائم تتحسم بسرعة والقضايا ماتقعدش سنين في المحاكم زي مابيحصل ، الموضوع ده هيقلل نسبة المحامين اللي بيعرفوا يلتفوا حول الأدلة"

"أنا شايفة إن كل ماسبق من الممكن إستخلاص مشروعات تنموية تحقق الكثير من فرص العمل ده غير إننا لما نشتغل في الموضوع ده هنحاول نطور من نفسنا ونطور أساليبنا العلمية بما يناسب مشكلات مجتمعنا ..لكننا للأسف من أكبر مستوردي التكنولوجيا بالرغم من خروج الكثير من العلماء العظام من بيننا"..

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الأغذية المعدلة وراثيًا (1) Genetically Modified food

أمل جديد في علاج مرض وراثي عصبي بالخلايا الجذعية

Microbial Biotechnology التكنولوجيا الحيوية و الكائنات الدقيقة(1)